Kina – en koloss på leirføtter?

I en tidligere blogg har jeg vist hvordan Kina styrker seg på svært mange områder i forhold til USA. Kina er på stø kurs mot å bli en ny supermakt. Jeg har også pekt på de store problemene USA har. Men Kina har også store innebygde svakheter.

Kina har en arbeidsstyrke på over 820 millioner mennesker. Over 130 millioner av dem er interne migrantarbeidere som lever som en permanent reservearbeidskraft. De har få, om noen, rettigheter, og utsettes for arbeidsforhold som under den råeste delen av den industrielle revolusjonen i Europa. ifølge kinesiske myndigheter har halvparten av bybefolkninga og 90 % av folket på landsbygda ingen form for helseforsikring.

Fra 1990 til 2005 falt husholdningenes inntekter fra 50 % av BNP til 37 %, et dramatisk fall på 13 prosentpoeng. Det viser i hvor stor grad den kinesiske kapitalistklassen akkumulerer på arbeidernes bekostning, og viser hvor den kinesiske imperialismen henter styrken sin fra. Fra 2000 til 2006 økte investeringene fra 35 % til 43 % som andel av BNP, og eksporten fra 23 % til 37 %. Dette fører naturligvis også til økende klasseforskjeller i Kina. De fattigste 100 millionene lever på to yuan om dagen, mens de superrike er på vei inn på listene over verdens rikeste milliardærer.

Den asiatiske utviklingsbanken har gjort en studie av 22 land i Asia, og slår fastat Kina og Nepal er de landa med størst ulikheter. Boston Consulting Group skriver at Kina i 2005 hadde 250 000 dollarmillionærer. De utgjorde bare 0,4 % av husholdningene, men sto for 70 % av eiendommen. ifølge andre oversikter har tallet på dollarmilliardærer passert 260 (2009).

I 2005 rapporterte Folkets Dagblad om «87 000 protester, opprør og «masseepisoder», en oppgang på 6 % fra 2004 og 50 % fra 2003». I den samme artikkelen fortelles det at 40 millioner bønder har mistet jorda fra 1995 til 2005 på grunn av urbanisering, og man regnet med at ytterligere 15 millioner ville lide samme skjebne innen 2010. I en svært åpenhjertig artikkel sammenliknes situasjonen med lidelsene bøndene i Oklahoma opplevde på 1930-tallet, da de måtte forlate jorda og dra ut for å lete etter arbeid.

Offisielt er arbeidsløsheten i Kina under 5 %, men hvis man regner med armeen av reservearbeidskraft, migrantarbeiderne og de fattige på landsbygda, er det flere forskere som mener at tallet heller burde være 24–27 %.

Kina har bygd opp verdens største eiendomsboble. I fjor sto 64 millioner nybygde boliger tomme. Enkelte steder finnes reine spøkelsesbyer, der kolonner av nye skyskrapere står uten beboere.

Oppdatering  15.12.2011:

Har eiendomsboblen allerede sprukket? Fra Beijing rapporteres det om et fall i boligprisene på 35% i november 2011.

– Kinesisk gruvedrift og industri er beryktet for ekstreme arbeidsforhold. Ifølge offisiell statistikk døde 45 000 gruvearbeidere i perioden 2000–2008. China Labour Bulletin 2008.

– Verdensbanken anslår at 750 000 kinesere dør for tidlig hvert år som følge av luftforurensing.

Andelen barn født med skader økte med 39 % fra 2000 til 2007. De fødes med deformasjoner, hjertefeil, skader i hjernen og mange andre skader. Mange mener at det skyldes forurensing.

– Kina mangler matjord, reint vann og har store problemer med å skaffe nok energi til å holde den enorme veksten i gang.

Hvordan skal dette gå ihop?

Les mer om dette i Sammenbruddet.

Dette innlegget ble publisert i Økonomi, Kina, Miljø, Opprør. Bokmerk permalenken.

9 svar til Kina – en koloss på leirføtter?

  1. Tor Kristian Danielsen sier:

    Jeg har i de seinere år undra meg en del over følgende: Hvis arbeiderklassen i Kina virkelig hadde makta i landet under Mao-perioden, hvilket jeg med stor iver sjøl har argumentert for en gang i tida; hvordan kunne så kapitalimen åpenbart uten større motstand gjenopprettes – og i en primitiv og rå form igjen? Jeg må innrømme at jeg på mange år ikke har fulgt med i diskusjoner i tidskrifter som Rødt m.fl. Så muligvis er dette en diskusjon som har foregått uten min viten; men jeg blir gjerne klokere?

  2. psteigan sier:

    Det pågår en stor debatt om Mao-tida satt opp mot dagens Kina. Og den debatten foregår blant kinesere i og utenfor Kina. Den er veldig spennende, fordi den går inn på konkrete forhold som i hvert fall ikke jeg kjente til. Da Deng tok makta mente mange i AKP at det hadde foregått en kontrarevolusjon. Jeg syntes det var for tidlig å trekke noen sånn konklusjon i 1979, også fordi jeg var tvilende til ideen om at et personskifte kunne representere noen kontrarevolusjon. Men jeg så at Deng-reformene pekte i kapitalistisk retning, og jeg drev en kritikk av dem, både i Norge og i Kina, og jeg mener at den kritikken vi reiste i 1981 har vist seg å stemme bra. Vi observerte i Kina hvordan en ny kapitalistklasse vokste fram ved hjelp av reformene. Dette maktskiftet har ikke foregått uten klassekamp. Og som jeg viser i Sammenbruddet pågår det en omfattende klassekamp fra deler av den kinesiske arbeiderklassen mot konkrete utslag av den kapitalistiske utviklinga. Hvis du googler china debate mao capitalism, får du opp mye interessant, for eksempel denne: http://revintcan.wordpress.com/2011/09/01/the-post-mao-chinese-left-navigating-the-recent-debates/

    Pål

  3. Tilbaketråkk: Kina og landgrabbing | Sammenbrudd eller Kommunisme 5.0

  4. Terje O. sier:

    Jeg tror det er et blindspor å rote seg tilbake til vår 70-talls tenkning om ”kontrarevolusjon” og alt det der. I følge disse teoriene skulle da Sovjet hatt en kontrarevolusjon i andre potens i 1990. Og hele diskusjonen om ”den store polemikken” bør vel helst bare bli et artig minne for vår generasjon. Dette tøyset til Tjen Folket er helt uinteressant. Syns det er lettere å forholde seg til Maos teorier om at klassekampen fortsetter etter revolusjonen (altså pågår hele tida). Og skal liksom Venezuela utelukkes etter sånne firkanta kriterier, fordi de i grunnen ikke har hatt noen revolusjon.
    Kommunismen som begrep må likevel tilbake. Jeg bruker av og til å gå inn på forskjellige kommunistpartiers side for å orientere meg om lokale konflikter. Jeg ser for eksempel at partiene til Israel og Palestina ikke står mye fra hverandre. Altså at et snev av ”6. eller 7. internasjonale” må tilbake.
    Rent teknisk ville det vært smart om Rødt i Norge opptok NKP som ”sitt” kommunistparti og slutte å dille med å være SV i fistel. Men bare tanken får garva ml-ere til å steile.

    Når det gjelder Kina, så importerer de 60% av sin energi. 70% av denne går gjennom indiske hav. USA bygger baser over hele området. Kineserne svarer med å bygge baser på Seychellene og Mauritius for å sikre sjøveien av olje.
    Det brygger opp til storkonflikt i det større Midtøsten. Amerikanerne og Israel planlegger krig mot Iran (som er vennlig mot Syria, som er vennlig med Russland, som er en del Shanghai Cooperation Organisation som er en del av BRIC-begrepet , som er på kollisjonskurs med USA, Vesten og Nato…alt dette gjør det nødvendig å ha politiske analyser av det som pågår. Litt etter samme metode som ble brukt av, nettopp, akp på 70-tallet.

    • psteigan sier:

      Hei
      Hvis du leser boka mi, vil du se at jeg prøver å revitaliesere kommunismebegrepet uten å gjenta dogmatisme fra 70-tallet. Tjen Folket er bortkasta energi. Bare tull. Jeg fortsetter å jobbe med politiske analyser av det som foregår, slik jeg gjorde på søttitallet, men med langt mindre respekt for dogmene. Hvis du leser boka mi, vil jeg sette pris på en kommentar.

  5. Terje O. sier:

    Ja, jeg har lest boka. Og mener på ramme alvor at det er en av årets alle viktigste bøker. Jeg har spesielt nøye lest de siste kapitlene.

    (Jeg vil ikke akkurat være anonym. Men liker ikke å bli «googlet» av helt uvedkommende. Mitt etternavn begynner på ome og slutter på stad.)
    vennlig hilsen Terje

  6. psteigan sier:

    Hei Terje
    Takk for kommentar. Det er nok derfor den er møtt med rungende taushet av mediene.
    vennlig hilsen
    Pål

  7. Tilbaketråkk: Valutakrigen | Sammenbrudd eller Kommunisme 5.0

  8. Tilbaketråkk: The Currency War | Sammenbrudd eller Kommunisme 5.0

Legg igjen en kommentar

