Spørsmål jeg ikke får svar på

Jeg har stilt direkte spørsmål til tre forskjellige personer på statsministerens kontor, og til postmottaket på kontoret, men jeg får ikke svar.

Hvem fattet vedtaket?

Denne pressemeldinga ligger på nettsida til statsministerens kontor (SMK). Den er fra 19. mars 2011 da Norge de facto gikk inn i krigen mot Libya. Men det står ingenting om hvem som fattet dette vedtaket, eller hva som er hjemmelen.

En ledetråd har jeg: Det kan ikke være Stortinget, for der har adminstrasjonen gitt meg alle vedtak om Libya, og det finnes ingenting før redegjørelsen 22. mars.

Derfor har jeg stilt følgende klare og enkle spørsmål til SMK:

  • Hvem fattet dette vedtaket?
  • Når ble det fattet?
  • Og hva er ordlyden, teksten på vedtaket?

Man skulle tro at dette er spørsmål som statsforvaltningen kan svare på på et blunk. Men jeg får ikke svar. SMK er stum som en østers. Det ser ut til at mediestrategien er klar:

Ligg helt rolig. Ikke si noe. Dette går sikkert over.

Folkens på SMK! Jeg har et forslag: Lån en av undersøkelseskommisjonene til Lysbakken. Kanskje den klarer å grave fram noe? Noen sms-er kanskje?

Les også:

Stoltenberg og Støre brøt grunnloven!

For noen få dager siden reiste jeg spørsmålet om ikke Stoltenberg, Støre og Faremo burde stilles for riksrett. Det har vært en uhyre interessant erfaring, og jeg nærmer meg svaret. Hva skjedde i mars 2011? 19. mars 2011 uttalte Jens … Fortsett å lese →

Stoltenberg og Støre for Riksrett?

Åpent brev til riksrevisor Jørgen Kosmo Herr riksrevisor Norge deltok med militære styrker i krigen for å avsette Muammar al-Gaddafi og innsette en ny regjering. Utenriksminister Støre sa i sin redegjørelse til Stortinget 9. mai 2011: For oss dreier det … Fortsett å lese →

Dette innlegget ble publisert i krig og merket med , . Bokmerk permalenken.

6 svar til Spørsmål jeg ikke får svar på

  1. Imzadi sier:

    Når sendte du spørsmålet? Kan hende det kreves saksbehandling, så derfor tar det lenger tid før du får svar en en, to, tre?

    • psteigan sier:

      Jeg har sendt spørsmål i flere vendinger. Siste gangen fikk jeg et hyggelig svar veldig raskt, men uheldigvis svarte han på ting jeg ikke hadde spurt om, stortingsbehandlinga og sånn. Etter at jeg gjentok spørsmålet har jeg ikke hørt noen ting, ikke en gang at man vil se på saken og gi meg svar. Og vi snakker ikke om noen bagatell her. Vi snakker om hva som dannet hjemmelen for å sende Norge i krig. Hvis det krever saksbehandling er det noe muffens her.

      • Imzadi sier:

        Akkurat. Enten har saksbehandler tatt spørsmålet ditt t.e eller så ønsker han å få hjelp til utforming av svar til deg?

  2. psteigan sier:

    Vi får se. Hvis de har noe å legge fram, så ser jeg med glede fram mot dokumentasjonen. Boggen er min måte å holde trykket oppe på. Hadde jeg vært avisredaktør, hadde jeg nok ikke ventet mange dagene på et svar før jeg hadde begynt å spørre om loggen på statsministerens kontor.

  3. INtre sier:

    «I ekstraordinært statsråd onsdag morgen er det vedtatt en kongelig resolusjon som gir forsvarsministeren fullmakt til å delta med norske militære bidrag i operasjoner i Libya, til gjennomføring av FNs sikkerhetsrådsresolusjon 1973.»
    -pressemelding fra SMK 23.03.2011

    • psteigan sier:

      Javel, det veit jeg jo. Da hadde Norge vært i krig siden lørdag. Det jeg er ute etter er hvem somm sendte oss i krig på lørdag 19. mars.

Legg igjen en kommentar

