Foredrag: Min generasjon har spist måltidet og overlater regninga til dere

27. februar 2013 holdt jeg et foredrag for Tekna. Foredraget handlet om Bærekraftig utvikling og ble streamet. Her er foredraget lagt ut:

steiganforedrag

Tekna skriver på sine hjemmesider om foredraget:

– eller hvorfor det går til helvete nå

Bærekraftig utvikling er en samfunnsutvikling som imøtekommer dagens konsumbehov uten å ødelegge for de kommende generasjoner.

Pål Steigan er tidligere AKP-leder, leksikonredaktør, forfatter av bøker om økologi, internasjonale spørsmål og samfunnsdebattant.

Han skrev boka Sammenbruddet i 2011, der han spør: – Er verden, slik vi kjenner den, i ferd med å forandre seg så kraftig at vi kan snakke om et sammenbrudd? Hva vil i så fall skje etterpå? Vil det være mat nok og energi nok? Vil klimakrisa ha passert tippepunktet, slik at den globale oppvarminga løper amok? Han sier videre: – Det er fortsatt mulig å hindre katastrofe, men da er det nødvendig med kunnskap. Kunnskap og store samfunnsendringer.

Du kan følge ham på bloggen hans: psteigan.wordpress.com

Polyteknisk Forening og Teknas Faggruppe for Energi, Industri og Miljø inviterte Pål Steigan til å holde foredrag om bærekraftig utvikling. Det var et svært interessant foredrag der Pål Steigan peker på hvordan vi er på vei med å kjøre verden i grøfta. Dagens generasjon driver ikke jorda bærekraftig, slår han fast.
Pål Steigan fokuserte på utfordingene relatert til behov for energi, mat og vann. Det viktigste vi kan gjøre er å bruke mindre energi, sier han.

Når det gjelder Norge sier Pål Steigan: «Norge er et oljeselskap med et land på slep». Han mener det minste vi kunne gjøre, for å gi tilbake litt av det vi forsyner oss med, er å sette av 10% av oljefondet til å utvikle tekniske og sosiale løsninger for å sikre bærekraftighet.

Dette innlegget ble publisert i Økonomi, krig, Miljø og merket med , , . Bokmerk permalenken.

3 svar til Foredrag: Min generasjon har spist måltidet og overlater regninga til dere

  1. Tilbaketråkk: Hvis jeg var statsminister… | Sammenbrudd eller Kommunisme 5.0

  2. Øivind Armand Halvorsen sier:

    Først må jeg få si det var trist å høre om din sykdom. Håper inderlig at du overvinner den.
    Foredraget er veldig inspirerende. Håper folk flest kan se og høre dette. Men jeg vil anbefale at folk kjøper boka di også. Du har evnen til å sammenfatte tingene på en realistisk måte. For meg er boka nærmest en mental revolusjon. Vi har sett her til lands at folk kan gå mot politikerne når de mener det er nødvendig. Nei til EU er et eksempel på dette. Bevegelsen som oppsto i New York og som har spredd seg over hele verden er et annet eksempel. Så mulighetene er der!

  3. psteigan sier:

    Takk skal du ha. Det med kreften tror jeg går bra. Jeg er en fighter. Veldig bra om folk leser boka, fordi der brer jeg ut hele lerretet. Omslag kan komme plutselig. Jeg hadde ikke trodd at italienske velgere skulle klare å protestere så voldsomt som de gjorde ved dette valget. Og de sakene de protesterte på er nettopp den typen saker som jeg tar opp i Sammenbruddet: energi, vann, helse, utdanning, korrupsjon, fattigdom.

Legg igjen en kommentar

